Weet alles maar eens...
Benzine per 1 okt 2019
Motorfietsen en E10
Niet alleen bezitters van wat oudere auto’s moeten opletten wat ze in hun tank gooien. Ook motorrijders krijgen te maken met de verschillen tussen Euro 95 en E10. Motorfietsen die nog van carburateurs zijn voorzien, zouden problemen kunnen ondervinden wanneer er afdichtingen of leidingen zijn gebruikt die gevoelig zijn voor ethanol. De stof lost namelijk de weekmakers in sommige kunststoffen op, waardoor ze poreus kunnen worden en er lekkage kan ontstaan. Ook onbeschermde aluminium delen kunnen beschadigd raken, doordat de ethanol vocht aantrekt. Als de motor langere tijd stilstaat, zou dat voor problemen kunnen zorgen. Motorwebsites meldden in de voorgaande jaren dat motorrijders hiervoor op moeten passen. Alleen moderne motoren, met injectie, lopen probleemloos op E10. Wie twijfelt, doet er goed aan voor het tanken van E10 de handleiding te raadplegen, te informeren bij de garage of de online check te doen.
Ethanol tast kunststof en rubber aan. Ethanol lost de weekmakers in kunststoffen op, waardoor zij poreus worden en kunnen gaan lekken. Ook kunnen deze kunststof materialen kleverig gaan worden. Met 10% ethanol in de E10 benzine zal deze kans sterk toenemen.
Voorbeelden van deze materialen zijn: spruitstuk afdichtingen, rubbers, benzineslangen, kunststof vlotters in carburateurs, luchtfilterbehuizingen, krukas keerringen, coating van de binnenzijde benzinetank, benzinekraan afdichtingen, benzinedop rubber, zweeffilter in de benzineslang, vlotterkamer afdichting, gasbuiskamerpakking, cilinderpakkingen etc.
Water-ophoping in de brandstoftank.
Ethanol absorbeert water uit de lucht. Het water condenseert in de tank en de ethanol ondersteunt niet meer de benzine. Dit is slecht nieuws voor onze Zündapps, want het verlaagt het octaangetal van de benzine, waardoor je een laag octaan-brandstof bovenin de tank krijgt en een water-ethanol-mengsel op de bodem van de tank. Als dit wordt meegezogen in de verbrandingskamer, ontstaat een slechte start en zeer ruw lopen van de motor. Dit kan ook schade veroorzaken aan de motor.
Fiberglas of glasvezel wordt opgelost.
Bromfietsen met glasvezel brandstoftanks kunnen structurele problemen krijgen aangezien de ethanol bepaalde ingrediënten in fiberglas oplost.
Hoger brandstof verbruik.
Ethanol bevat minder chemische energie dan benzine, en dit betekent dat er minder kilometers per liter brandstof gemaakt kunnen worden. 3-5% daling van het aantal de kilometers kan verwacht worden.
Corrosie van aluminium delen als gevolg van ethanol in de benzine leidt tot beschadiging en verstopping van de carburateur. Corrosie van aluminium als gevolg van ethanol in de benzine is een proces wat versneld wordt door de aanwezigheid van water in de brandstof.
Daarnaast is ethanol hygroscopisch (dat wil zeggen, ethanol onttrekt waterdamp uit lucht). Dit is eveneens van negatieve invloed op de brandstofkwaliteit en corrosie van aluminium delen.
E10 veroudert sneller dan Euro95. De houdbaarheid van Ethanol is circa 3 maanden.
Het advies van de Fehac staat hier op een aparte pagina.
ethanol en onze oldtimers.
Concluderend is dit goed nieuws voor het milieu, maar slecht nieuws voor onze klassieke bromfietsen en motoren.
Het beste is om ethanol arme benzine te tanken, zoals BP Ultimate en Shell V-Power.
De vraag is hoelang deze benzine’s beschikbaar blijven.
Enkele alternatieven zonder toevoeging van ethanol:
BP Ultimate heeft (bijna) geen ethanol toevoeging. Verkrijgbaarheid: https://www.bp.com/nl_nl/netherlands/home/producten-en-services/zoek-het-dichtstbijzijnde-bp-station.html
Shell V-Power. Volgens de ANWB: ”Shell Vpower is in de BeNeLux en Duitsland-Oostenrijk-Zwitserland (DACH) ethanol vrij volgens het Shell Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUx”
Of klik hier op de E 10 check : https://www.e10check.nl/auto
Bronnen:
https://www.ad.nl/auto/je-gaat-anders-tanken-euro-95-wordt-e10-op-1-oktober~a497450a/
https://www.frost-auto.nl/onderwerpen/informatie-over-ethanol-in-brandstof
Met dank aan: https://www.zundappveteranenclub.nl/2019/09/09/benzine-per-1-oktober-2019/
Terug